Bio

Marijje van Stralen voor web-3De Nederlandse sopraan Marijje van Stralen is succesvol in een ongekend breed repertoire: van de meeslepende opera’s van Lully en Purcell tot en met nieuw werk van toonaangevende componisten als Jonathan Dove, Louis Andriessen, Richard Rijnvos en Philippe Boesmans. In de ZaterdagMatinee was Marijje van Stralen soliste in o.a. de wereldpremière van Legende van Peter-Jan Wagemans o.l.v. Jaap van Zweden en o.l.v. Frans Bruggen in de de opera Les Indes Galantes, van Rameau. Zij zong in de opera Reigen van Boesmans met diverse uitvoeringen in Nederland en Parijs. Marijje zong in de opera After Life van Michel van der Aa (Melbourne festival) Marijje was verder o.a. te horen in de titelrol van Mandolino van Ron Ford met het ensemble van het Radio Filharmonisch Orkest, bij het Nedpho in de rol van Frasquita (Carmen) o.l.v. Kreizberg en bij het BBC Ulster Orchestra in Dances van Louis Andriessen. In de Robeco zomerconcerten in de opera’s van Mozart, Bastien und Bastienne (Bastienne) en Der Schauspieldirektor (M.Silberklang), met het Radio-Philharmonisch Orkest o.l.v. Gerard Korsten en het Gelders Orkest o.l.v. Jan -willem de Vriend.

Opera

Marijje van Stralen zong onder meer bij operahuizen als De Nederlandse Opera en de Reisopera en in rollen als Pamina in Die Zauberflote (Ernst Theo Richter produktie) (Mozart) Adèle in Die Fledermaus (Johann Strauss), Lucia in The Rape of Lucretia (Britten), diverse Mozart rollen waaronder Pamina en Blondchen (in Die Entführung aus dem Serail), Bastienne in Bastien und Bastienne, Mme. Silberklank in Der Schauspieldirektor, Belinda in Dido and Aeneas (Purcell), Mädchen in Der Kaiser von Atlantis (Victor Ullman), Princess in L’Enfant et les Sortilèges (Ravel), Silvie in Gounod’ s La Colombe, Polly in Down in the

Valley (Kurt Weill), Ling in Het Monster met de twee Ruggen (van David Dramm en Hafid Bouazza), en Niece in Peter Grimes (Britten). Verder zong zij de rol van Flora in Tosca en was zij te horen in A Midsummernightsdream (Britten), Bizet’s Carmen (Frasquita), , Puccini’s Tosca (Shepherd), Maurice Ravel’s L’Enfant et les Sortilèges (Princess), Johann Strauss’ Die Fledermaus (Adèle), Britten’s The Rape of Lucretia (Lucia) and Martijn Padding and Friso Haverkamp’s Tattooed tongues (world premiere). Reclining Woman ( Astrid Kruisselbrink)en Riders to the Sea (Vaughan Williams), Les Aventures du Roi Pausole van Arthur Honegger en Phaëton van J.B. Lully. Zij zong de rol van Saskia in de opera Writing to Vermeer van Louis Andriessen bij het NJO o.l.v. Reinbert de Leeuw en werkte mee aan deze productie in Amsterdam en Lincoln Center New York.

Dirigenten en orkesten

Marijje van Stralen heeft gewerkt met dirigenten als Jaap van Zweden, Richard Bradshaw, Roy Goodman, Reinbert de Leeuw, Kenneth Montgomery, Ed Spanjaard, Yakov Kreizberg, Joel levi en Jan Willem de Vriend en met ensembles en orkesten zoals het BBC Ulster Orchestra, het Radio-Kamerorkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, Het Brabants Orkest, Het Gelders Orkest,Limburgs Symfonie Orkest, Noord Nederlands Orkest (Die Fledermaus), Vlaams Radio Orkest, Orkest van het Oosten

(Mendelsohn Midsummernightsdream) Het Nieuw Ensemble, Nederlands Blazers Ensemble, Ensemble Sospeso New York, het Combattimento Consort Amsterdam, het N.J.O, N.S.O, Insomnio, Opera Trionfo, Matangi Quartet, Cello8tet Amsterdam,Asko- Schoenberg ensemble, Ives-ensemble en Amsterdam Sinfonietta. Robin de Raaf schreef De Vlucht van de Magier voor haar ensemble waarvoor hij de Gaudeamus compositie prijs won. Louis Andriessen schreef in opdracht van de BBC The New Maths voor haar ensemble ELECTRA ( tot 2005).

Onder leiding van Jed Wentz is Marijje van Stralen op CD te horen als Sifare in de Mozart opera Mitridate.

Verschillende festivals

Marijje van Stralen trad op in diverse grote zalen en op toonaangevende festivals waaronder het Barbican en South Bank Centre (Londen), het Pontino Festival (Italië), Berliner Festwochen (Musikfabrik), Agora Festival (Parijs), het Sonic Evolutions Festival in New York (Lincoln Center), het Cordoba Festival, Robeco Zomerconcerten te Amsterdam, maar ook op het Franse festival Art Lyrique et Musique Ancienne (Purcell’s King Arthur). Met het Combattimento Consort was zij te horen op het Bach Festival Amsterdam, de Cello Bienale Amsterdam, Het Grachtenfestival (diverse opera’s waaronder Pig and Greed van Jonathan Dove, Riders to the sea van Vaughan Williams) en het Carmel Bach Festival in San Francisco. Marijje was te horen in de voor haar geschreven opera Die Kammersangerin van Richard Rijnvos, waarvoor hij de Matthijs Vermeulenprijs ontving tijdens het Holland festival, De Nederlandse Muziekdagen, in Hannover, November Music etc.

Marijje zong in de Robeco zomerconcerten, diverse kamermuziekserie’s in de kleine zaal en in de triple A-serie, op de 80-ste verjaardag van Sofia Goebaidulina met het Asko- Schoenberg ensemble o.l.v. Reinbert de Leeuw.

Studie

Marijje studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Margreet Honig en het Curtis Institute of Music in Philadelphia, William Riley, New York. Ze werd geselecteerd voor de Britten-Pears School of Advanced Musical Studies in Aldeborough. Ze was lid van het ensemble van het Internationaal Opera Studio Nederland, won de publieksprijs en was finaliste op het Christina Deutekom concours.

ARTISTIEK LEIDER

Marijje was o.a. initiatiefneemster van de opera Riders to the Sea voor het Grachtenfestival, van Splendor Kids waarmee ze de laatste jaren het kinderconcert voor o.a. het Internationaal Kamrmuziekfestival Delft (Liza Ferschtman) ontwikkelt en de cd Growing up in opera.

Het NNO vroeg haar het ensemble samen te stellen voor Berio, Sinfonia met Stefan Asbury. Met haar Stichting Van Stralen Muziek Produkties produceerde zij de opera Le devin du village (o.a.Grachtenfestival) en Mr Finney de opera naar het beroemde boek van Laurentien van Oranje.

Marijje van Stralen is moeder van 3 kinderen, getrouwd met de pianist Jeroen Bal en woont in Amsterdam centrum.

Advertenties