In de Volkskrant schreef Frits van der Waa n.a.v. de opera Kimisis “Wat beklijft, is Van Stralens zang die de voorstelling de naam Splendor (‘pracht’) alle eer aandoet.
De Theaterkrant: “De sopraan Marije van Stralen doet haar naam eer aan, haar stem is werkelijk stralend prachtig.”
“…wat zingt Marije van Stralen prachtig. In haar wil ik maar al te graag geloven.”
De Nederlandse sopraan Marijje van Stralen is succesvol in een ongekend breed repertoire: van de meeslepende opera’s van Lully en Purcell tot en met nieuw werk van toonaangevende componisten als Michel van der Aa, Jonathan Dove, Louis Andriessen, Richard Rijnvos en Philippe Boesmans. Marijje zong diverse Mozart rollen waaronder die van Pamina in Die Zauberflöte (regieconcept Ernst Theo Richter).
Marijje was als soliste werkzaam bij vrijwel alle Nederlandse orkesten, ensembles en opera gezelschappen en was als soliste met ensembles en orkesten ook internationaal te horen op podia in New York, Londen, Parijs, Tokyo, Berlijn.
In de ZaterdagMatinee was Marijje van Stralen soliste in o.a. de wereldpremière van Legende van Peter-Jan Wagemans o.l.v. Jaap van Zweden en o.l.v. Frans Bruggen in de de opera Les Indes Galantes, van Rameau. Zij zong in de opera Reigen van Boesmans (regie Harry Kupfer) met diverse uitvoeringen in Nederland en Parijs. Marijje zong in de opera After Life van Michel van der Aa (Melbourne festival). De componist Richard Rijnvos won de Mattijs Vermeulenprijs voor Die Kammersangerin waarin zij de gelijknamige rol vertolkte o.a. op het Holland Festival.
Marijje was verder o.a. te horen in de titelrol van Mandolino van Ron Ford met het ensemble van het Radio Filharmonisch Orkest, bij het Nedpho in de rol van Frasquita (Carmen) o.l.v. Kreizberg en bij het BBC Ulster Orchestra in Dances van Louis Andriessen. In de Robeco zomerconcerten in de opera’s van Mozart, Bastien und Bastienne (Bastienne) en Der Schauspieldirektor (M.Silberklang), met het Radio-Philharmonisch Orkest o.l.v. Gerard Korsten en het Gelders Orkest o.l.v. Jan-Willem de Vriend en Orchestra Mirai (Tokyo, Bunka Kaikan).
Dit seizoen zingt Marijje de rol van Queen Mary in de gelijknamige opera bij Barokopera Amsterdam, waarin ze afgelopen seizoen o.a. te horen was in theater L’Athenee Parijs.
Marijje is moeder van 3 kinderen en als musicus, producent (VSMP), adviseur (o.a. Fonds Podiumkunsten) en artistiek leider werkzaam in de muziek-educatie/participatie. Bij de diverse educatie projecten werkte zij samen met bijvoorbeeld Nationale Opera en Ballet, Asko-Schoenberg-ensemble, NEDPHO, NNO, Barokopera Amsterdam, scholen voor primair onderwijs, HU, ISVW, Zaantheater, IKFDelft, Koninklijke Schouwburg, Den Haag.